Fem tips för framgångsrikt företagande inom städbranschen

with No Comments

Företag som sysslar med till exempel hemstädning, snöskottning, barnpassning och gräsklippning har gynnats rejält av rut-avdraget. Sedan avdraget infördes har en mängd olika företag startats som erbjuder tjänster som innefattas av regelverket. Det här har lett till att utbudet av till exempel städfirmor idag är stort, vilket i sin tur leder till en hårdnad konkurrens. Den som ger sig in i städbranschen bör vara beredd på att behöva kämpa för att få verksamheten i rullning.

1.    Vilken typ av städning ska du göra?

Det finns många olika förgreningar inom städning. Till exempel kan du syssla med trappstädning, kontorsstädning, hemstädning, flyttstädning eller alla dessa. Vissa väljer att fokusera mer på en viss förgrening, till exempel flyttstädning, medan andra aktörer arbetar mer brett. I stort handlar det om vad du kan tänka dig att göra och vilken konkurrens du har i området.

Vill du till exempel erbjuda städhjälp i Malmö för privatpersoner, alltså hemstädning, är det bra att göra en snabb analys av konkurrenterna. Kanske är det mycket få av dem som nischar sig mot trappstädning? I sådana fall kan det finnas utrymme för dig att slå dig in där istället för hemstädning.

2.    Vänta inte

Det här må låta som en klyscha, men faktum är att många företag aldrig ser dagens ljus med ”Det är inte rätt tid” som förklaring. Givetvis kan det här vara ett legitimt skäl i vissa fall, men det här tipset syftar till att motivera och att ta tag i idén – nu.

3.    Köp in efter behov

Många företagare inom städbranschen ångrar troligen att de gjorde stora inköp innan den första kundkontakten knöts. Det slutar nämligen alltför ofta att man sitter där med en massa grejer man inte egentligen behöver. Istället är det bättre att marknadsföra sig, skaffa kunder och sedan köpa in efter behov. På så sätt anpassar du dig och dina utgifter efter kunderna, så som det bör vara.